Verschillende vormen van Motion Design

Bijgewerkt op: 10 mei

Frame-by-frame animatie


Frame-by-frame animatie is de meest traditionele vorm van animatie. In de beginjaren ging men steevast aan de slag met potloden en een lichtbak. Op die manier kon je vorige tekeningen onder nieuw te tekenen beelden leggen. Deze techniek wordt in het Engels ook wel 'Onion Skinnning' genoemd. Deze manier van werken is echter heel tijdsintensief en wordt steeds meer ingeruild voor frame-by-frame software, hetzij op een computer of (teken-)tablet. Met traditionele vormen van animatie kan je bepaalde realistische effecten bereiken die je moeilijk met andere vormen van animatie kan realiseren.


Sommige ontwerpers houden ervan om verhalen te creëren door te werken met keys, extremes, breakdowns en achteraf de in-betweens in te tekenen. Anderen kiezen er dan weer voor om 'straight-ahead' te werken, dit wil zeggen dat ze elk opeenvolgend beeld na elkaar gaan tekenen. Ze doen dat met een goede reden: "Zo kan de creativiteit meer stromen en doe je meer beroep op je fantasie, terwijl je bezig bent". Bij sommige animaties is het zeker aangeraden om op deze manier te werk te gaan, denk hierbij aan water, vuur of andere natuurlijke verschijnselen die het moeilijk maken om te werken met in-betweens.





2D-Animatie​


Hoewel je zou kunnen denken dat 2D-animatie hetzelfde is als traditionele animatie, vraagt het een andere manier van denken. Uiteraard blijft de basiskennis van keys & in-betweens belangrijk (zie post), maar heel wat tijdsintensieve handelingen zijn hierbij geautomatiseerd. Zo hoef je enkel keyframes (of keys) uit te zetten in je digitale tijdlijn, kan je spieren/beenderen toevoegen aan je personage en bijvoorbeeld snelheden en in-betweens heel eenvoudig aanpassen.


2D-animatie zou je ook kunnen omschrijven als animatie die gebaseerd is op digitale afbeeldingen of vectors. Neen, gelukkig niet die ellendige wiskundige lijntjes, wel de computervorm van een afbeelding.

Het tegenovergestelde van een vectorafbeelding zou je kunnen zien als een gewone afbeelding/foto met pixels, die je uiteraard ook kan gebruiken bij 2D-animatie. Als je op een gewone afbeelding in- of uitzoomt, zal je als gauw onscherpe randen/pixels waarnemen. Bij vector-afbeeldingen is dat dus nooit het geval. Een 2D-vectoranimatie kan je dus op eender welk formaat scherp exporteren, hoe groot of hoe klein je maar wil.





3D-Animatie​


Deze vorm van animatie kan je het best vergelijken als softwarematig 'met de poppen spelen', buiten dat het iets complexer in elkaar zit. Zo moet je om personages te animeren allereerst een perfect 3D-model ter beschikking hebben, om het nadien aan rigging te doen (beenderen/spieren toevoegen) en daarna het keyframen te starten. Het kent veel gelijkenissen met 2D-animatie op vlak van keyframing, hoewel het in 3D bijvoorbeeld niet natuurlijk aanvoelt als er stilstaande fragmenten worden gebruikt. Er moet met andere woorden steeds iets in de scene in beweging zijn. 2D-animatie komt wel weg met stilstaande beelden, denk maar aan bepaalde anime-scenes.





Motion Graphics


Deze manier van animeren is niet gebaseerd op een personage of een verhaal. Meestal kent de animatie een duidelijk doel. Enkele voorbeelden zijn: een aankondiging van een website, een reclamevideo of een logo-animatie. Motion Graphics zijn er in alle vormen en maten, zowel in 2D als in 3D. Ze vragen geen kennis over natuurlijke bewegingen van personages en verhaallijnen. Er zijn heel spectaculaire vormen van Motion Graphics online te vinden, maar je kan even goed voor een minimalistische aanpak kiezen.





Stop Motion​


Deze vorm van animatie vraagt de basiskennis van keys, extremes, breakdowns & in-betweens (zie post) en leunt het meest aan bij de traditionele vorm van animatie (frame-by-frame). Bij Stop Motion wordt er echter gebruik gemaakt van echte materialen om opeenvolgende frames samen te stellen. In veel gevallen wordt er klei gebruikt, in combinatie met een ijzeren skeletstructuur binnenin, zodat het makkelijk per frame vervormd kan worden. Deze stijl wordt ook wel Claymation genoemd. Een andere vorm is tewerk gaan met kartonvormen, de zogenaamde Cardboard-animatie. De serie South Park werd in de beginjaren bijvoorbeeld op deze manier gemaakt. Ondertussen maakten ze uit efficiëntieredenen ook wel de overstap naar digitale 2D-animatie.






10 weergaven0 opmerkingen

Gerelateerde posts

Alles weergeven