IMG_2228.png

over 3D-NU

Na een opleiding Architectuur, studeer ik in 2015 af als Stedenbouwkundige aan de Universiteit van Antwerpen. Al gauw start ik met het verkennen van het complexe werkveld. Met passages bij Antea Group, Vectris, Stad Beringen, Stad Diest, Stad Geel en BUUR leer ik heel wat bij aan beide zijden van de tekentafel. De complexe ruimtelijke vraagstukken drijven me in het eerste werkjaar, maar op sommige vlakken blijf ik echter op mijn honger zitten.

In 2016 stap ik voor het eerst het onderwijs in en in 2017 probeer ik het als grafisch vormgever bij het communicatiebureau Monday Coffee. Beiden een hele uitdaging, waar storytelling en presentatie centraal staan. Bij Monday Coffee kreeg ik bovendien de kans om 'motion design' te exploreren en mee uit te bouwen. Het (toen) gloednieuwe After Effects en Première Pro verbazen me en laten een nieuwe creatieve wereld open gaan. Eentje waar je minder hoeft te werken met ruimtelijke of juridische beperkingen.

Toch kriebelt het opnieuw om ook mijn steentje opnieuw bij te dragen aan een meer duurzame ruimtelijke ordening. Ik ga uiteindelijk als zelfstandig stedenbouwkundige aan de slag, door samen te werken met ontwikkelaars, architecten, aannemers, studiebureau's,... uit een ondertussen breed opgebouwd netwerk.

3D-NU ontstaat eind 2019 als online portfolio voor mijn zelfstandige stedenbouwkundige opdrachten, in combinatie met een platform voor de verkoop van een eigen gemodelleerde 3D print collectie. Toen nog in een ouderwets jasje:

Doordat ik in 2020 de kans kreeg om les te geven aan De Lift Education vzw (3D-, Motion- en Game Design) werd het al snel duidelijk dat mijn passies en kwaliteiten ook elders liggen. Zo werd me gevraagd om lessen "Blender" te organiseren, maar deze 3D-software had ik nog maar één keer opengedaan tijdens mijn opleiding Architectuur. Een uitdaging dus... spannend en leerrijk tegelijk!

Hoe zit het met het renderen van beelden, en hoe gebruikt je texturen op de voorwerpen? Hoe modelleer je eigenlijk een personage? En hoe laat je dat nu in godsnaam bewegen in 3D? Nieuwe vragen blijven oppoppen, maar het is vooral mijn nieuwsgierigheid die me verder drijft op onderzoek tussen de online tutorials, forums en veel filmpjes, té veel filmpjes!

Bij Blender bleef het echter niet, want elke leerling op school heeft een ander interessegebied. Zo leerde ik op korte tijd de basis van 3D Animatie en modelleren (Blender), Game Design (Unity en Unreal Engine), Twinmotion, VR/AR software, 2D Animatie (After Effects en Flipaclip),... en elke dag komt daar nog wat extra kennis en ervaring bij.

Met veel plezier verdiep ik me in hun interessegebied en probeer ik een geschikte tutorial uit de grote hoed van het wereldwijde web te toveren. Zou het niet handig zijn om de kennis m.b.t. digitaal ontwerp ook gewoon te bundelen en breed toegankelijk te maken in het Nederlands? Met deze missie in het achterhoofd krijgt 3D-NU studio vorm. 

contact

Bert.Nussbaum (3DNU)

Gilbert Cluckersstraat 4B1

3290 Diest

 

0456 19 20 48

Bert.Nussbaum@gmail.com